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03/ATELIER

A world on paper 

Masaya Nakayama

会 期 2021年5月27日(木) - 2021年6月 9日(水)
時 間 12:00 - 20:00※最終入場は19:30 ※最終日は17:00まで ※6/2(水)は休業
場 所 ATELIER
料 金 入場無料
主 催 Masaya Nakayama nkymmsy0304@gmail.com 
Supported by 帝人フロンティア(株), Brooklyn Brewery Japan, B by the Brooklyn Brewery

Masaya Nakayama Solo Exhibition “A world on paper ” 

 

ニューヨーク、ブルックリンをベースに活動する現代美術作家、中山誠弥の東京初個展を開催します。展示作品は2020年〜2021年に彼の現在の拠点であるニューヨークで制作された新作となります。
 
2020年私達の生活は大きく変化しました。パンデミックやBLMなどの社会問題が生活や制作環境にも大きく影響する中で、ここ数年作品のテーマとして掲げている”丁寧に生きる”ということの大切さを作家自身が改めて思い知り、考える時期にもなったと言います。ロックダウン時期にこっそりスタジオに行き制作を続けている中で、隣のスタジオからよく流れてきた”LET IT BE”。口に出して伝え始めた”Thank you”が開く新しい繋がり。悪化した治安の中で当然ホームレスの数も極端に増えたニューヨークで考える”1ドル(お金)”のこと。とてつもなく早いスピードで駆け抜ける私達の忙しない生活の中で、見過ごしてしまいがちな小さな瞬間。その一つ一つを掘り起こすようにして制作されたのが今回の作品シリーズ「The world on paper」です。中山の作品は一見ペインティングの上に白いラインを引いたように見えますが、実際は支持体の紙の本来の色である”白”をマスキングテープを使い丁寧に残すことでラインを作りだす珍しい表現をしています。その手法を通じて、一つの情報や写真、出会いが本来持つ意味を再度掘り起こし、今も変わらずに”そこに在るモノ”を今度こそ自分のものとして消化しようともがいてる、そんな作家自身が作品に表れているように思います。当展示では展示会場の一部を作家のオープンアトリエとし、現地制作も実施します。
 
 
 

“A World On Paper”

 

Masaya Nakayama, a Brooklyn-based contemporary artist, will be presenting his first solo exhibition in Tokyo, Japan. The exhibition consists of works made in New York City throughout 2020 to 2021 – a time when life changed dramatically for everyone.

 

“A World On Paper” consists of a series of works bringing attention to the various fleeting moments and feelings that can easily escape our perception. Globally, people experienced the profound impact from COVID-19, Black Lives Matter, and general social unrest. For the artist, this led to a grapple with what it means to fully embrace life (teinei-ni-ikiru), a theme prevalent throughout his work during the past several years.

 

Much of the current work was produced under lockdown during secluded studio sessions in New York. During these sessions, coming from the art studios next door could be heard the famous song, “Let It Be” by The Beatles. Unexpectedly, this one song perfectly captured the entire mood of the building during this period.

 

Nothing is a given anymore. What was once expected, such as the care of essential workers in the city, could no longer be met with mere silent appreciation, but through saying out loud the words, “thank you.” Only with explicitly expressed gratitude and action can the ties within a community be renewed.

 

Alongside these various changes in New York was the visible rise in homelessness and worsening sense of safety in the neighborhood. Almost instantly, the meaning behind the value of a dollar fundamentally changed and came into question.

 

“A World On Paper” aims to uncover and grasp the subtle moments which can easily slip away from us in a world moving at a dizzying pace. Notions of how truth and meaning are understood are intently explored through techniques employed by the artist, such as through the use of prominent white lines throughout the paintings. Our gaze naturally interprets such contrasting lines as something imprinted over the paintings. However, these lines are carefully created by peeling away masking tape from underneath to reveal the canvas below. In this way, the viewer is steered towards an understanding of how the canvas creates the lines and its color – inviting us to understand the hidden truths beneath our daily interactions and encounters, especially as it was exposed during the recent pandemic.

 

 

 
<ご来場のお客様へのお願い>
 
○ご来場の際は、受付にて検温を行っております。37.5度以上の方のご入場はお断りさせていただきます。
○ 会場内では、マスク着用・咳エチケットの徹底と、手指のアルコール消毒、⼈と⼈との間隔(1m)を空けるようご協力をお願いいたします。
〇体調が優れない場合や発熱がある場合は、ご来場をお控えください。
 
お客様には大変ご不便をおかけしますが、何卒ご理解賜りますようお願い申し上げます。
 
 
※4/29~5/12開催予定でした展覧会の延期開催となります。
 
 

Masaya Nakayama / 中山誠弥

 

1983年、大阪出身。大阪芸術大学美術学科卒。大阪の公立中学校で教員として教育現場を学んだ後、2012年渡米。現在はニューヨーク、ブルックリンを拠点にアーティストとして活動。最近ではクラフトビールのパイオニアとしても有名なブルックリンブリュワリーとのニューヨークと東京を繋ぐ大規模なコラボレーションでも話題となった。“子どもたちの為に”をベーステーマに掲げたアーティストコレクティブ“コペルズ”のメンバーでもある。

 

Masaya Nakayama, born in 1983. Graduated from Osaka University of Arts, Department of Fine Arts Painting in 2005. After studying education as an art teacher at a public junior high school in Osaka, moved to the US in 2012. Currently based in Brooklyn and presenting works at galleries and museums in Japan and overseas. Actively engaged in educational activities such as nursery art design and holding workshops not only for children but also for adults. 
 
He is also founder of the “Coperus”, a Japanese artist collective based in New York and Tokyo. “For the children,” the sole reason this artist group has come together and formed Coperus in 2018. We face and fight the modern day problems head on in hopes of leaving a brighter future for the next generation.

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